Marc Reynebeau
Journalist, columnist en historicus.

De filmpjes tonen niet alleen de werkelijkheid zoals die zich zoveel jaar geleden voor de camera afspeelde. Ieder filmpje heeft ook zijn eigen verhaal. De bejaarden op vakantie vertellen over een sociale strijd en het stille, kleinburgerlijke kerngezin in zijn woonkamer reikt een ideaal aan, waar weinig gezinnen aan (willen) voldoen. Zo’n filmpje kan ook genoeg zijn om de geluiden en geuren van je jeugd weer op te roepen.
Marc Reynebeau

Mijn Beeldcapsule

Congé Payé

“Dit filmpje is ondanks zijn luchtige onderwerp toch van een stevige politieke ondertoon voorzien: aan de betaalde vakantie ging een politieke strijd vooraf waar de bejaarden op vakantie symbool voor zijn.”

Vertraagd verkeer richting kust

“Eens mensen zowel een auto als een dagje aan zee konden veroorloven, leidde de combinatie van de twee tot een praktische onmogelijkheid. De vooruitgang creëerde zijn eigen paradox. Interessant in dit filmpje, is dat het probleem een halve eeuw later nog steeds aansleept. De paradox blijft onopgelost.”

Jong theaterbloed

“Dit filmpje toont treffend hoeveel inzet, tijd en talent het jeugdtheater vraagt van jonge tieners. Zingen, dansen acteren: het levert een voortreffelijk resultaat op. De montage maakt er een minidocumentaire van, die een goed beeld geeft van deze weinig bekende vorm van actieve kunsteducatie.”

Thuis in je vrije tijd

“Moeder en dochter aan het verstelwerk en vader leest de krant: dit beeld van rust, orde en harmonie (waar ook niet zoveel werd gesproken) toont eerder een ideaal dan een realiteit. Een ideaal dat velen is voorgehouden in Vlaanderen. Misschien ligt het aan de ouderdom van het filmpje, maar voor de kijker van nu straalt het een onmiskenbare beklemming uit.”

De kermiskoers

“Twee dingen zijn me bijgebleven van de kermiskoersen uit mijn jeugd: het unisone geratel van de kettingen en de typische wolk van algipan (een zalfje voor de spieren) die rond de renners hing. Hier valt ook de ernst van de traditie op, bijvoorbeeld in de manier waarop de winnaar wordt gevierd. Opvallend ook hoe reclame, nu alomtegenwoordig in bij wielrennen, hier ontbreekt.”